KSČM a důchodová problematika
1. Co KSČM soudí o pravicových návrzích na reformu důchodového pojištění?
Pravicové
strany volají po reformě důchodového pojištění, poukazují na krizi
důchodového systému v důsledku stárnutí populace a růstu počtu
důchodců. Tento problém sice také existuje, ale není hlavním a už vůbec
ne jediným důvodem nedostatku prostředků na tyto účely. Decentně
pomíjejí předisponování zhruba 35 mld Kč přebytků z důchodového
pojištění na krytí schodku státního rozpočtu v době Klausových vlád či
dlužné částky nesolventních bankrotujících firem na sociálním pojištění
(ke konci r.1999 činily nedoplatky cca 50 mld Kč). Bez ohledu na
budoucí vývoj byla snížena sazba důchodového pojištění z 27,2 % na 26
%, negativní dopady na důchodový systém má i rostoucí nezaměstnanost a
nízký růst mezd.
Pravici jde o prosazení takové reformy
důchodového pojištění, která by v konečné instanci zrušila princip
mezigenerační solidarity i solidarity jednotlivých sociálních vrstev. V
první instanci usiluje o zásadní změnu v proporci té části důchodu,
která by byla poskytována na základě principu solidarity průběžným
systémem, a té části, na kterou by si zaměstnanec dobrovolně či povinně
spořil prostřednictvím připojištění. Konečným cílem ultraliberálních
přístupů (např. ODS či US) je stav, kdy si po odbourání průběžného
spoření bude každý spořit na svůj důchod výhradně z vlastních
prostředků. Po záminkou, že i důchody mají být výrazněji diferencovány
podle pracovního výkonu pojištěnce, jsou fakticky výrazně omezeny
možnosti dosažení slušného důchodu u značné části pracujících. Ta je
dlouhodobě už nyní postihována tlakem zaměstnavatelů, kteří usilují o
všemožné redukování nákladů na pracovní sílu (blokování růstu mezd,
snižování mezd, zbavování se jakýchkoli příspěvků na sociální
pojištění, omezování pracovních sil, přenášení kvalifikačních nákladů
na samotného zaměstnance atd.). Nezaměstnanost by tak pro mnoho občanů
byla ještě citelnější, i z hlediska možnosti zabezpečit se na stáří.
Nelze ignorovat také nebezpečí tunelování soukromých pojišťovacích
fondů. Situaci občanů blížících se důchodovému věku, kteří už dnes
často mají problémy se zajištěním práce, by dále zhoršovalo další
zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu.
Pravicové
koncepce předpokládají v přechodném období od průběžného solidárního
financování k individuálnímu spoření tři pilíře penzijní reformy:
·
přetrvávající, ale svým rozsahem ve srovnání se současností značně
omezený průběžně financovaný pevný důchod na principu solidarity
(postupně omezovaný až na pouhých 25 % průměrné hrubé mzdy),
· povinné důchodové připojištění v kapitálových fondech (odmítají zaměstnanecké fondy),
· nadstandard - dobrovolné důchodové připojištění v kapitálových fondech.
Pravicové
koncepce dále předpokládají zvyšování průměrného věku odchodu do
důchodu (okolo roku 2020 na 65 let u mužů a bezdětných žen),
prodlužování povinné délky pojištění z 25 let na 35 let doby spoření,
podporu možnosti vrátit se z důchodu zase do práce apod.
Celkově
je jasné, že tyto návrhy jsou výhodné pouze pro majetné vrstvy, které
se nechtějí podílet na solidárním systému, zatímco pro většinu občanů
by to znamenalo zhoršení sociální situace.
2. Jaké řešení problémů důchodového zabezpečení občanů navrhuje KSČM?
KSČM
uznává objektivní charakter některých problémů vznikajících stárnutím
populace. Tyto problémy však chce řešit nikoli na úkor důchodců a
zhoršením jejich zabezpečení ve stáří, ale zásadními opatřeními, které
by vedly k podpoře porodnosti a mladých rodin s dětmi, opatřeními v
bytové, zdravotní, školské aj. politice. Cílem KSČM je vytvořit
jednotný sociální systém, jehož základem by zůstalo solidární průběžné
pojištění, ve kterém by byla více zohledněna vzájemná solidarita mezi
zámožnými a nezámožnými vrstvami. Tento systém by motivoval k
pracovnímu výkonu, ale chránil před dopadem nezaviněného vyřazení z
výdělečné činnosti. Zároveň by racionálně řešil a vyvažoval problémy
mladé i starší generace. Výhledovým cílem KSČM (nad rámec volebního
programu) je zvýšení podílu výdajů na důchody na úroveň obvyklou v
Evropě, tj. na 13 % HDP.
KSČM podporuje zachování průběžného
systému důchodového zabezpečení, který by zaručil, aby byly důchody
zajištěny plošně pro všechny na principu generační a sociální
solidarity a byly náležitě vázány na příjmy v produktivním věku (63,8 %
čisté mzdy, 50,4 % hrubé mzdy) - první pilíř reformy.
KSČM
nesouhlasí se zaváděním nuceného pojištění v soukromých fondech a
podporuje pouze dobrovolné připojištění s příspěvkem zaměstnavatelů,
kterým by byly takto vynaložené prostředky daňově zvýhodněny, příp. se
státním příspěvkem, se státní garancí proti zneužití prostředků
pojištěnců - druhý pilíř reformy.
V tomto smyslu poslanecký klub
KSČM navrhuje, aby osoby samostatně výdělečně činné, tj. podnikatelé,
měly pohyblivý vyměřovací základ pojistného podle vývoje příjmů a
výdajů na pojistné u této sociální skupiny, jinými slovy, podle toho,
jak platí pojistné za své zaměstnance.
Je nutné prosadit i co
nejefektivnější formu správy prostředků vybraných na důchodové
pojištění, oddělených od státního rozpočtu a veřejně kontrolovaných.
3. Které kroky k zabezpečení finančních prostředků pro systém důchodového pojištění KSČM navrhuje či podporuje?
KSČM
navrhuje zavést povinné důchodové připojištění hrazené zaměstnavatelem
ve výši nejméně 1 % hrubé mzdy. Rezervy vidíme v účinnějším vymáhání
dlužného pojistného od firem, které se snaží obcházet daňové zákony
(posílit sankce), v případném státním převzetí závazků za dluhy na
pojistném u nesolventních a bankrotujících firem. Je nutné vyvíjet také
tlak na úspory v penzijním systému.
Navrhujeme státní dotace do
důchodového systému, které by kompenzovaly použití přebytků důchodového
systém v 90. letech na jiné účely. Je možná např. podpora důchodového
systému z prostředků FNM získaných privatizací majetku, na jehož
vytvoření se dnešní generace důchodců významně podílela.
Požadujeme
důsledné oddělení důchodového systému od ostatních oblastí státního
rozpočtu při zachování státní garance celého systému. Případné přebytky
hospodaření důchodového systému by byly povinně ukládány na rezervní
fond a další příslušné účty v rámci systému. Nepodporujeme zřízení
samostatné sociální pojišťovny, protože by znamenalo zvýšení nákladů na
správu asi o 100 %.
KSČM dále podporuje dostatečnou automatickou
a včasnou valorizaci dávek a důchodů. Je nutné také vytvořit
dostatečnou rezervu pro mimořádnou valorizaci v případě vstupu ČR do EU.
4. Jak se KSČM dívá na podmínky odchodu do důchodu?
Navrhuje
především aktivně zajišťovat práci pro občany předdůchodového věku,
podle reálných možností ekonomické aktivity předdůchodových kategorií
zaměstnanců, nechce připustit věkovou diskriminaci těchto zaměstnanců,
ani postih občanů předdůchodového věku, kteří po předchozí dlouhé
nezaměstnanosti odešli do předčasného důchodu. Chceme odstranit mzdovou
diskriminaci pracujících důchodců. Jsme proti zvyšování věkové hranice
odchodu do důchodu. Podporujeme flexibilitu důchodového věku, při které
by se braly v úvahu rozdílné možnosti a schopnosti jednotlivců.