Jdi na obsah Jdi na menu
 


KSČM odmítá vyšší DPH a plošnou silniční daň

27. 1. 2010

PRAHA - Komunisté v debatách o tom, jakým způsobem postupovat v nezvyšování zadluženosti ČR,

považují za hlavní politická témata rizika připravované fiskální konsolidace České republiky. KSČM ji pochopitelně spatřuje jinde než pravicové strany a také jinde než ČSSD. Oživení, které je předpokladem další finanční konsolidace ČR, se nedostavuje a krize se spíše prohlubuje přes výkyv některých pozitivních trendů.

Na včerejší tiskové konferenci to zdůraznil předseda ÚV KSČM a místopředseda sněmovny Vojtěch Filip. Zdůraznil, že pro KSČM nejsou cestou navrhované představy spočívající v dalším snižování výdajů bez toho, aniž by došlo ke zvýšení příjmů státního rozpočtu. Proto zopakujeme naše návrhy na vícepásmové zdanění fyzických a právnických osob. U právnických osob minimálně u zdanění hazardu, sdělil Filip. Přijatelné je podle něj pro stranu naopak další zvýšení spotřebních daní u tabáku a alkoholu - a to i natrvalo. Ale na druhou stranu chceme, aby k tomu byly zvýšeny pravomoci NKÚ, aby se změnily podmínky v obchodním zákoníku u akcií na majitele až po jejich zrušení, dodal k tomu.

KSČM podporuje sbližování a posilování České národní banky a EGAPu (Exportní garanční a pojišťovací společnost) na podporu české ekonomiky a jejího exportního významu. Není divu, vždyť export je nositelem dalšího zvýšení výkonnosti naší ekonomiky.

Zcela nepřijatelný je ovšem pro KSČM recept, ve kterém mnozí spatřují jistou léčbu. Tou má být zvyšování sazby DPH u základních potravin, případně sjednocování sazeb DPH. Stejně tak se KSČM zásadně staví proti uvažované plošné silniční dani. Dnes ji platí pouze podnikatelé. To znamená, že ti, kteří způsobili krizi nebo se na jejím prohloubení podíleli, nebudou odpovědní a zaplatí ji ti, kteří ji zásadně nezpůsobili? položil řečnickou otázku předseda komunistů. Místopředsedkyně ÚV KSČM pro ekonomiku, poslankyně Miloslava Vostrá k tomu pro náš deník dodala, že na výstavbu silnic občané už mj. přispívají koupí dálničních známek. Navíc by plošná silniční daň podle ní výrazně prodražila dopravu na venkově. Mnoho obcí má problém s hromadnou dopravou, lidé na vesnici často dojíždějí autem k lékaři, ale třeba i na nákup, neboť obchody s potravinami v mnohých menších obcích dnes už ani nejsou apod., a autobusová či vlaková doprava do měst je stále sporadičtější. Jinou možnost než použití vlastního auta někdy ani lidé nemají. Týká se to hodně důchodců. Auto bývá nejednou jejich jediným možným spojením se světem, bez kterého se neobejdou. Mnohým z nich by silniční daň sáhla výrazně do kapsy, uvedla Vostrá.

Stejně tak KSČM nepodpoří snížení mzdových nákladů ve státní a veřejné sféře v letech 2011 až 2013, neboť podpora koupěschopné poptávky obyvatelstva je pro KSČM zásadní věcí.

Filip reagoval i na senátní návrh týkající se snížení spotřební daně u piva, tj. vrácení její výše na předlednovou úroveň. Předlohu budou poslanci projednávat na schůzi, která začala včera. Senátoři předkládají snížení daně u piva jako klasický přílepek - což sami u poslanců často kritizovali - k normě pojednávající o dodávkách plynu do ČR a zdanění plynařských firem. I to vadí. Zvýšení daně přinesl vládní tzv. protikrizový balíček - a to o 50 haléřů na půllitr piva. Eráru má přinést zhruba osm miliard korun.

27. ledna 2010, (ku, jad)