Jdi na obsah Jdi na menu
 


Úspěch komunistické poslanecké novely

16. 2. 2015

 

 

Dnešní příspěvek využiji k informaci o ojedinělém úspěchu poslanců a poslankyň KSČM v Poslanecké sněmovně. Od roku 2006 jsme poprvé uspěli s návrhem, který mění zákon negativně ovlivňující život jednotlivců i rodin v České republice bez možnosti jejich řádné obrany a ochrany.

V průběhu projednávání, ale zejména před vlastní účinností novely zákona od 15. ledna 2015, nám jako předkladatelům sdělovací prostředky nevěnovaly žádnou pozornost, a dokonce nám neumožnily řádně obhajovat náš návrh ve vysílání televizních stanic, rozhlasu a v tištěných médiích. Prostor účelově dávaly pouze odpůrcům naší novely a zcela neinformovaným spoluobčanům, kteří nikdy nemuseli řešit skutečné dopady zákona.

 

 

 

Při přípravě našeho návrhu jsme vnímali narůstající počty stížností občanů na tvrdost zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, a vyslyšeli jsme narůstající požadavky občanů o pomoc v jejich bezvýchodné a neřešitelné finanční situaci. Při novelizací uvedeného zákona v roce 2008 došlo k přijetí pozměňovacího návrhu poslance Hrnčíře (ODS) bez řádného zdůvodnění a připomínkového řízení. Tento pozměňovací návrh obsahoval vložení nového §24c, který od roku 2009 stanovil nestátní organizaci České kanceláři pojistitelů (ČKP) povinnost vymáhat příspěvky do garančního fondu od občanů, kteří nemají prokazatelně zaplacené zákonné pojištění vozidla. Tyto příspěvky byly několikanásobně vyšší než denní sazba zákonného pojištění. Přitom neplatiči byli zjišťováni porovnáním evidencí registru vozidel a evidencí uhrazeného zákonného pojištění vozidel. ČKP sama rozhodovala, za jakou dobu bude neplacení pojistného vymáháno. Příspěvky byly vymáhány i na občanech, kteří již nebyli vlivem polopřevodu při změně vlastníka vozidla, nebo dokonce nikdy nebyli, vlastníky vozidla s nezaplaceným pojistným. Příspěvky byly vymáhány, i když vozidlo nebylo provozováno, nebo tímto vozidlem nebyla způsobena škoda při dopravní nehodě.

Vysoké sazby a zákonem nestanovená doba nároku na platbu příspěvku do garančního fondu vyvolávaly zřejmé nespravedlnosti vedoucí až k exekucím majetku nevinných občanů. Problémem bylo i to, že občan nevlastnící vozidlo nemohl získat potřebné údaje na dopravním úřadě, aby se mohl bránit placení vymáhaného příspěvku. Dle statistiky ČKP se v roce 2014 jednalo o 73 000 případů neoprávněného vymáhání příspěvku.

Novelu zákona jsme předložili Poslanecké sněmovně v únoru loňského roku. Navrhli jsme úpravu §24c a vložili nový §24d, které upravovaly nejasně stanovené podmínky pro výši a dobu, za jakou lze vymáhat příspěvek. V průběhu celoročního projednávání novely došlo k opakovanému jednání s ministerstvy, zejména s ministerstvem financí ČR. Tím naše poslanecká novela byla vlastně podrobena meziresortnímu připomínkovému řízení a jeho výsledkem byl komplexní pozměňovací návrh, který zcela zrušil §24c a upravil způsob přispívání do garančního fondu. Senát krátce a úspěšně projednal novelu 18. 12. 2014 a pan prezident zákon podepsal ještě před koncem roku 2014. Tím se příspěvek do garančního fondu, který slouží jako zdroj pro náhradu škody na zdraví a majetku při dopravních nehodách způsobených nepojištěnými vozidly, vrací do stavu před rokem 2009. Do garančního fondu budou nadále přispívat pouze pojišťovny a dle stanoviska ministerstva financí nehrozí nedostatek finančních prostředků v garančním fondu a není ani důvod k jednorázovému zvyšování zákonného pojištění pro jednotlivé druhy vozidel.

Karel ŠIDLO, poslanec (KSČM)