Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ve společnosti má KSČM své místo

2. 6. 2012

Naše Pravda

Zpravodajka Haló novin Marie Kudrnovská rozmlouvá s Vojtěchem Filipem. FOTO – Haló noviny/Vlastimil HLOUPÝ
Rozhovor Haló novin s Vojtěchem Filipem, předsedou ÚV KSČM


 

 

Budou-li se volby do sněmovny konat v jakémkoli termínu, asi je vyhraje levice. Nezaskočí KSČM možná nabídka ČSSD různých odborných postů?

Dramatická ekonomická situace ČR, stagnující hospodářství celé Evropy a krach neoliberálního ekonomického konceptu současného globálního kapitalismu byly a jsou výzvou pro odborné zázemí KSČM, které připravilo jiný koncept. Sladili jsme to s přípravou VIII. sjezdu a chystáme několik kroků, které mají změnit ekonomickou a sociální situaci ČR.

V ekonomické části jsou to hlavní úkoly v oblasti daňové a fiskální. KSČM se nesmířila se zvyšováním nepřímých daní, trvá na tom, aby daňová soustava byla spravedlivá vůči jednotlivým příjmovým skupinám, snižovaly se daně lidem s nízkými příjmy, vytvořila se tří až pětipásmová daňová soustava u fyzických osob a nejméně dvoupásmová daňová skupina u osob právnických. Není možné srovnávat nadnárodní korporaci o 200 tisících zaměstnancích s malým s. r. o. o pěti zaměstnancích rodinného typu. Skutečnost, že mají stejný daňový základ, je nesmysl už z ekonomického pohledu.

* * *

Do tohoto ranku spadá i protikorupční politika. Součástí daňové reformy KSČM je znovurozdělení DPH na dvě části s tím, že základní potraviny a základní životní potřeby by spadaly do snížené sazby. Omezit korupci pomohou i majetková přiznání a majetkové daně z majetků nad 20 mil. Kč, a zejména dodatečné zdanění - pokud by se zjistilo, že majetek byl nabyt v rozporu s právními předpisy a bez řádného zdanění.

Sociální a zdravotní pojištění považujeme za nedostatečné. Vysoká míra nezaměstnanosti ohrožuje oba systémy, a jde také o zrušení nesmyslných opatření z dob Topolánkovy vlády, tzv. stropů pro lidi s vysokými příjmy. Naše opatření však směřuje ke zvýšení zaměstnanosti, což je složitější operace než jen zákonné zrušení stropů u sociálního a zdravotního pojištění.

Konkrétně?

Není možné, aby ČR jako proexportní ekonomika vyvážela z 85 % do zemí, které stagnují. Je třeba změnit teritoria vývozu a k tomu přizpůsobit ekonomickou a politickou diplomacii a využívat ekonomický rozvoj zejména ve státech BRICS (hospodářské uskupení Brazílie, Ruska, Indie, Číny a Jižní Afriky), ale i v některých asijských, afrických či jihoamerických zemích. Jde o přehodnocení priorit. ČR má velkou výhodu – jméno bývalého Československa a jeho strojírenských výrobků a investičních celků má na těchto trzích trvale dobré jméno. Je třeba ho obnovit a jednat o výrazně větším zastoupení našich firem, i kdybychom měli nově zřídit podniky, které se postarají o export firem rozdrobených v privatizaci. To je důležitá věc, která by nemohla být opomenuta, aby zvýšení zaměstnanosti, resp. zvýšení odběru našich výrobků ve zmíněných teritoriích bylo zajištěno.

Ptala jsem se také, zda KSČM odborně připravuje své lidi na to, že poté, co ve sněmovních volbách zvítězí levice, jí mohou být svěřena důležitá odborná, dozorčí, kontrolní atd. místa?

KSČM jednak své lidi odborně připravené má a s dalšími, kteří se i dále připravují, jedná. Obstáli jsme, když jsme v r. 2008 byli postaveni před úkol zajistit na odborné výši a politicky korektně z pozic KSČM funkce v krajích. Stejně tak by obstáli naši odborníci i v centrálně řízených úřadech.

Principiálně KSČM však nemá zájem vystavovat někomu bianko šek. Představuje-li si někdo tichou podporu, tj. že KSČM bude bez dalšího akceptovat vládnutí té či oné strany, mýlí se. Pokud by KSČM měla mít vyšší míru odpovědnosti v české společnosti, musí být vytvořeny mechanismy, aby takovou odpovědnost mohla nést. Nemusí to vůbec být odpovědnost na postech ministrů.

* * *

Ale v kontrolních mechanismech sněmovny, institucích, které mají v péči systém zdravotního a sociálního zabezpečení, ale třeba i systém investic. Abychom mohli upozornit a reagovat na to, že hrozí nějaké riziko korupce. Jsem rád, že KSČM – má-li exekutivní pravomoci, na úrovni starostů obcí, radních či vicehejtmanů, se nic takového netýká.

Proto jsme schopni »dodat« odborníky i na centrální úrovni. Pokud jde o fungování ministerstev, KSČM je připravena jít v případě potřeby do vlády národní shody, tj. že by byly vyzvány všechny politické strany, aby se vzhledem k vážnosti situace v ČR postaraly o její stabilizaci a změnu ekonomického fungování. Pak by KSČM nominovala své lidi do takové vlády. Ale to jsou předčasné úvahy. Jen říkám, že KSČM má jak program, tak schopné lidi. Záleží na tom, zda toho budou občané chtít využít.

*Někteří lidé mluví o KSČM jako o straně se stále zkostnatělou strukturou, která by sotva uměla pružně reagovat na potřeby současné situace…

S takovým názorem zásadně nesouhlasím. KSČM má strukturu masové politické strany. Je v základních organizacích ve dvou třetinách obcí ČR, máme silné organizace ve všech okresech a dobudovali jsme krajskou strukturu. Struktura KSČM odpovídá politickým potřebám struktury státu a je i dostatečně pružná. A když jsme v r. 2010 a zejména v r. 2011 obnovili větší počet přijímaných členů, máme i dostatek lidí, kteří mohou naši strukturu i odborné zázemí strany obohatit.

Na burácející Václavák 21. dubna přišlo přes 100 tisíc lidí, mnohé překvapilo, jak odborový předák Zavadil a ministr financí Kalousek týž den usedli u piva jako úhlavní (ne)přátelé. Někteří pravicoví politici říkají, že naše odbory jsou stejně žluťácké… Co je sci-fi a co skutečnost?