Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dnes už je jasné, že ČSSD sliby nesplní

 

Rozhovor Haló novin s Ivanem Vrbou, kandidátem KSČM do Senátu v obvodu číslo 69 Frýdek-Místek

Čemu byste se v Senátu chtěl věnovat, jaké téma byste se pokoušel na jeho půdu především vnášet?

 

 

 

Především sociální problematiku. Od roku 1998 jsem členem zastupitelstva ve Frýdku-Místku. Nejdříve jako předseda sociální a bytové komise rady města, pak předseda sociální a zdravotní komise, a také jako uvolněný člen zastupitelstva jsem po dobu osmi let, jako místostarosta, náměstek primátora a uvolněný člen rady, řídil a odpovídal za činnost na úseku sociálním a zdravotním ve městě Frýdek-Místek.

Věříte ve smysl Senátu?

Smysl Senátu se ukázal v loňském roce, když po rozpuštění sněmovny převzal některé její funkce a zajistil fungování státu do předčasných voleb. Přiznám se, že při vzniku Senátu jsem váhal, zda na řízení tak malého státu by nestačila jen sněmovna, ale poté, co s naším státem provedly zejména pravicové vlády, je legislativní pojistka v podobě Senátu nezbytná.

Jak vidíte své šance na zvolení? Sledujete své protikandidáty? Jak je hodnotíte?

Ve volebním obvodu č. 69 je zaregistrováno sedm kandidátů politických stran a hnutí. Za úspěch bych považoval postup do druhého kola. No, a pak se vlastně začne nanovo s tím, že šance bude padesát na padesát. Ze svých šesti konkurentů znám osobně pět. Až na jednoho velmi zkušeného politika se jedná o nové tváře, které se v komunální politice zatím moc neprojevovaly. Jde však o známé tváře a ti, co je navrhli za kandidáty do Senátu, určitě vědí, co dělají. Lehký boj nečekám.

Jak vnímáte současnou vládu?

Vláda je hodně nečitelná. Již teď je ale jasné, že vzhledem ke svým partnerům nebude moci ČSSD plnit své předvolební sliby, například církevní restituce. Koalice dvou stran znamená poloviční práva a dvojnásobné povinnosti. Volební výsledky však vytvoření dvoučlenné koalice neumožnily. No, a u koalice tří stran jsou to třetinová práva a trojnásobné povinnosti. Dosažení konsenzu bude proto složitější a časově náročnější, což zase postihne hlavně občany našeho státu.

Jste diplomovaný technik a vaší doménou byl vždy průmysl. Podporuje vláda dostatečně průmysl? Jak hodnotíte ministra průmyslu Prachaře?

V průmyslu jsem pracoval 25 let. Mou specializací byla průmyslová práva, tedy objevy, vynálezy, zlepšovací návrhy, průmyslové vzory apod. Jako právník a později absolvent Institutu výchovy a vzdělání při Úřadu pro objevy a vynálezy v Praze jsem se připravoval na dráhu soudního znalce v oboru průmyslových práv. Po roce 1989 již nové vlastníky podpora tvůrčí iniciativy zaměstnanců přestala zajímat a průmyslová práva se dostala na vedlejší kolej.

Vláda by měla hlavně podporovat české podnikatele a český průmysl. Ale co dnes můžeme nazvat českým průmyslem?

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek mne poslední dobou zaujal myšlenkou na odkup dolů Paskov a Staříč státem s cílem zajištění pracovních míst na Frýdecko-Místecku. Vím, že na jaře letošního roku se uskutečnilo jednání mezi majiteli dolů, zástupci horníků, státu, kraje, statutárního města Frýdku-Místku a dalších osob, na kterém byla učiněna nabídka na prodej těchto šachet za jednu korunu. To je výzva pro stát, se kterou by měl ministr pracovat.

Jak vůbec vnímáte situaci OKD a řešení, které nalezla vláda?

Myslím si, že jde jen o oddalování řešení problému. Nikdo neví, co se bude dít, až uplyne dohodnutý termín. Ve výhodě je zahraniční vlastník, který za to, že špatně hospodařil a přivedl doly ke krachu, dostane po dohodnutou dobu finanční injekci a v klidu může čekat na další nabídky od státu, aniž by on sám musel hledat konkrétní řešení na záchranu.

Jste rovněž odborníkem na veřejné zakázky. O těch se diskutuje neustále a vždy v souvislosti s korupcí. Jak podle vás veřejné zakázky očistit? Jaký systém zvolit?

Naše právní úprava vychází ze směrnic Evropského parlamentu a rady o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek. Každá změna nebo nová směrnice Evropského parlamentu a rady musí být zapracována do naší právní úpravy. Náš zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ze dne 14. 3. 2006 byl za osm let své platnosti měněn již dvacetkrát a chystá se jednadvacátá změna. Jakákoliv snaha o zjednodušení postupů jak pro zadavatele, tak pro dodavatele musí respektovat úpravu evropských směrnic. Výhodu mají jen zadavatelé veřejných zakázek malého rozsahu, kteří mohou a nemusí vycházet ze zákona. U zadavatelů podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek, kdy se již jedná o zakázky v deseti a stamilionových částkách, by mohlo dojít k omezení korupčního prostředí větším využíváním elektronických aukcí.

Stále více se do veřejné debaty ve vašem kraji znovu dostávají otázky kvality ovzduší a bezohlednosti průmyslových podniků. Proč se ovzduší nedaří zlepšit?

Je pravda, že zatímco obce a města se snaží občanům pomáhat finančními příspěvky na nákup plynových kotlů, což se projevuje snižováním podílu domácností na špatné kvalitě ovzduší, průmyslové podniky se do financování zařízení na snížení emisí ze svých komínů příliš nehrnou. Jsou dny, kdy se opravdu přes týden nedá dýchat a čeká se na částečné zlepšení díky víkendu, kdy výroba klesá nebo na vítr, který emise odfoukne jinam. Zlepšení nemůže nastat, pokud zástupci kraje a majitelů podniků nenajdou společnou řeč.

Co dnes nejvíce trápí sever Moravy? Je to stále nezaměstnanost a sociální problémy?

Přetrvávající nedostatek pracovních míst způsobuje stěhování mladých lidí za prací. Obyvatelstvo severní Moravy stárne, začínají se projevovat poslední dobou neřešené sociální problémy, které s nezaměstnaností souvisí. Sociálně slabí a nepřizpůsobiví občané se začínají stahovat do soukromých ubytoven, kde přežívají s minimálními šancemi na zlepšení svého sociálního postavení. Častěji se začíná mluvit o drogách a růstu kriminality.

Pokud se týká části bývalého okresu Frýdek-Místek, není situace tak hrozivá. Jako příklad mohu uvést statutární město Frýdek-Místek, kde v sociální oblasti jsou dosahovány pozoruhodné výsledky díky přímé práci terénních pracovníků se sociálně slabými, která je na špičkové úrovni.

Co I. Vrba soudí o zanedbání dopravní infrastruktury ve svém regionu? Čtěte více v úterních tištěných Haló novinách.

Jan STERN