Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elektromobilita, vodíkový či jiný pohon mají stále mnoho otazníků

 

 

Veletrh elektrotechniky Amper 2023 na brněnském výstavišti uvedla též konference Smart city v praxi VIII. Odborníci si vyměnili zkušenosti ve využívání tzv. chytrých technologií. Některé jejich postřehy byly minimálně zajímavé, jiné však varující, že není vše připraveno pro rozvoj elektromobility.

Jakub Slavík za pořadatele a za Consulting Services přiblížil zkušenosti ze 40 let z úspěchů i neúspěchů v oboru smart cities čili »chytrých měst« a moderních technologií. Konkrétně na co si dát pozor při naplňování projektů mobility, komunitní energetiky, »chytrého« veřejného osvětlení apod. Čemu se při řešení vyhnout, jak nastavit obchodní model nebo platební mechanismus PPP

Tomáš Chmelík z ČEZ – Eektromobility uvedl zkušenosti s výstavbou dobíjecích stanic a dopady různých nařízení. Osobní i nákladní auta potřebují doma nebo v ulicích přípojky pro pomalé noční dobíjení těžkých a objemných baterií a podél silnic rychlodobíječky (bez čekání ve frontách). Např. na městských sídlištích, kde lemují cesty a náměstí zaparkované vozy, dosud nikdo nezakopal do země potřebné kabely a zařízení pro dobíjení osobních aut a kamionů s tím, že se bude o vše servisně starat. Když se večer připojí na zásuvky třeba milion elektrovozidel, přenosová síť, která není na takový odběrový nápor stavěná, zkolabuje – uvedl. K jejich zásobování proudem je potřeba mít navíc ještě jednu Jadernou elektrárnu Temelín. Také vývoj cen elektřiny je ve hvězdách. Podobné je to i s vývojem motorů poháněných vodíkem, s cenami a vysokými provozními náklady takových osobních a nákladních aut.


Nejlevnější elektromobil v ČR za 370 000 Kč, vpravo elektrická tříkolka pro dva cestující za 140 000 Kč.

David Chleboun ze společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR řekl, že jeden z největších výrobců nákladních vozidel na světě, společnost Daimler Truck AG, přinese letos na český trh novinky v oboru elektromobility, a to jak u modelů Mercedes-Benz eActros a eEconic v kategorii těžkých rozvážkových vozidel, tak i nově širový výběr lehkých elektrických podvozků řady Fuso eCanter.

Dominik Janík z Citya mobility z Říčan u Prahy popsal potřeby obyvatel, jejich chování a jak je naplňuje hromadná doprava v okrajových částech měst. »Život na předměstí může být obtížný kvůli omezené dostupnosti veřejné dopravy. Autobus jezdí jen dvakrát denně a večer nejezdí vůbec, což může být pro mnoho lidí problém. Senioři musí objednávat přepravu napřed a maminky s kočárky raději nejezdí nikam. Proto většina lidí volí cestu autem, což vede k dopravním zácpám. Hromadná doprava osob na předměstích, v satelitech a obcích nefunguje pro všechny a je drahá. Lidé potřebují lepší dopravu, rychlou, komfortní, dostupnou, která se přizpůsobí.« Jak zlepšit obslužnost území a zároveň ušetřit pomocí technologií, nastínil Janík ve své přednášce.

Ondřej Šárovec z OICT Praha prezentoval aktuálně řešené projekty a dobrou i špatnou praxi při zavádění inovací a projektů Smart Prague v prostředí hlavního města Prahy. Za největší brzdu v tomto procesu označil politický vliv z magistrátu a též financování projektů. Je potřeba sdílet špatnou praxi, aby ji jiní neopakovali.


Ondřej Kubíček ze společnosti Spectrasol ozřejmil, jak upravit světelné podmínky v budovách, aby byla »jako pod širým nebem«, a poznávací způsoby vlastnosti osvětlení. »Pro fungování lidského organismu je během dne klíčový pobyt pod přirozeným slunečním světlem. Přitom hodně lidí dnes tráví většinu dne uvnitř budov pod umělým osvětlením, které zdaleka nenaplňuje biologické a fyziologické potřeby lidského organismu. Trendy v osvětlování interiérů směřují díky novým objevům chronobiologie k plnospektrálním světelným LED zdrojům, které napodobují přirozené světelné podmínky a pomáhají udržovat časový systém orgánových buněk. A podpoří tím zdraví, vitalitu, produktivitu a naladění lidí v kancelářích, školách, lékařských zařízeních a dalších provozech, kde se ve dne odehrává duševní nebo fyzická činnost. Přes 90 procent času dne lidé tráví v interiéru. V budovách, při osvětlení klasickými žárovkami a tradičními svítidly, chybí krátké vlnové délky bílého světla a je zvýrazněno zdraví škodlivé modré světlo. Lidské tělo bez častého pobytu venku či na slunci ztrácí aktivitu a nemůže si odpočinout, regenerovat a reparovat,« vysvětlil Kubíček a doporučil používat moderní LED svítidla s plným rozsahem světelných vln. »Přijďte se seznámit s principy a potenciálem unikátního českého biologicky optimalizovaného osvětlení Spectrasol dosahujícího téměř dokonalé vizuiální a biologické shody umělého světla se slunečním,« vyložil na konferenci při brněnském veletrhu elektrotechniky Amper 2023.

(vž)

FOTO – Václav ŽALUD