Jdi na obsah Jdi na menu
 


Indie láká investory, šance se chytají hlavně Číňané

19. 11. 2015
Výstavba v zóně Šrí City FOTO - greenegroup.co.za
 

 

Kampaň Made in India, kterou loni spustil indický premiér Naréndra Módí, jejímž cílem je udělat ze země celosvětové výrobní centrum, přilákala už do země více než stovku podniků, často čínských. Nacházejí se v průmyslové zóně Šrí City.

Napsal o tom server BBC News. Vláda v rámci ambiciózního programu slíbila pro zahraniční společnosti štědré pobídky. A právě ty udělaly z Indie velmi atraktivní výrobní základnu pro čínské společnosti. »Mnoho firem z Číny, které tradičně vyvážely své zboží do Indie, nyní využívají těchto pobídek a přicházejí do Indie, umisťují zde své výrobní závody a zaměřují se na místní poptávku,« říká zakladatel průmyslové zóny Ravindra Sannareddy.

Nejsou to však jen finanční výhody, které lákají zahraniční firmy. Průmyslové centrum se nachází na venkově, ale najít zaměstnance bylo snadné. Podle místních odhadů v okolních vesnicích žije nejméně 200 tisíc zaměstnatelných mladých lidí. A mnoho z nich pracuje právě ve zdejších továrnách. Pro zhruba 80 procent zaměstnanců továrny na výrobu plyšových hraček je současná práce jejich první a většinu z nich tvoří ženy.

Levná pracovní síla

To je to hlavní, co Indie prodává světu - mladá, levná pracovní síla. Dvě třetiny obyvatel země jsou mladší 35 let a v příštím desetiletí bude mít Indie nejvíce lidí v produktivním věku na světě.

Různá lákadla přesvědčila i Foxconn, známý hlavně díky výrobě telefonů iPhone firmy Apple, který již zaměstnává v Číně více než milion lidí, otevřít v Indii nejméně deset továren a investovat zde 20 miliard dolarů (487 mld. Kč). Foxconn zde začal před necelým rokem s montáží přístrojů pro několik čínských značek, včetně Xiaomi, a tvrdí, že úspory nákladů jsou ohromné. Hlavně díky zkrácení doby dodávek čínského zboží na indický trh.

Čínské značky chytrých telefonů jsou zřejmě nejviditelnějšími čínskými produkty vyráběnými v Indii. Za poslední rok oznámily, že plánují vyrábět v Indii, firmy Xiaomi, OnePlus, Lenovo, Gionee či Asus.

Lákání Číňanů je pro Indii důležité také proto, že v příštím desetiletí potřebuje vytvořit více než 100 milionů pracovních míst. Podle světové banky rychle rostoucí mzdy v Číně znamenají, že firmy se poohlížejí po možnosti jinde, a Indie doufá, že se jí podaří z toho něco vytěžit.