Občan a jeho hlas v Evropě
V minulé části našeho seriálu o problematice Evropské unie a nadcházejících voleb do Evropského parlamentu jsme informovali o možnostech podání petice k Evropskému parlamentu (EP). To však není jediná možnost, jak občan může dát zaznít svému hlasu v Evropské unii, jak může prosazovat svá práva, žádat o informace a přicházet s náměty týkajícími se unijních záležitostí. ------------------------------ Evropský veřejný ochránce práv ------------------------------ V případě, že byl občan konfrontován s nesprávným postupem orgánů a institucí Evropské unie, může podat stížnost k Evropskému veřejnému ochránci práv (ombudsmanovi). Evropského ombudsmana volí od roku 1995 EP, v současnosti vykonává tuto funkci (od 1. října 2013) Irka Emily O'Reillyová. Ombudsman je nestranný a nezávislý. Pod nesprávným úředním postupem lze obecně chápat to, když orgán nebo instituce EU (tedy EP, Komise, Rada EU atd.) nejedná v souladu s právem, nerespektuje zásady dobré správy nebo dokonce porušuje lidská práva. Nesprávný úřední postup se může týkat administrativních nesrovnalostí, nepoctivosti úředníků, diskriminace stěžovatele, nezodpovězení podání, odmítnutí poskytnutí informací či zbytečných průtahů v činnosti dotčeného orgánu nebo instituce EU. Evropský veřejný ochránce práv může o podané stížnosti (poštou, faxem, elektronicky) informovat dotčený orgán nebo instituci a požádat je, aby daný problém vyřešily. Podle situace může také plnit mediační funkci a přivést obě strany ke smírnému řešení. Pokud tyto způsoby řešení stížnosti selžou, může sám ombudsman navrhnout opatření k nápravě. Není-li tento návrh ze strany žalovaného orgánu nebo instituce akceptován, může ombudsman podat zvláštní zprávu Evropskému parlamentu pro přijetí opatření z jeho strany. Je třeba upozornit na to, že do působnosti Evropského veřejného ochránce práv nepatří Soudní dvůr EU a jeho rozhodování. Ombudsman také nemůže provádět šetření v souvislosti se stížnostmi na státní, regionální či komunální orgány v členských státech EU, a to ani v případech, kdy se stížnost týká unijních záležitostí. Zasahování ombudsmana je rovněž vyloučeno z činnosti národních soudů a národních veřejných ochránců práv, to samé se týká stížností na podniky a soukromé osoby. A které stížnosti na postup orgánů a institucí EU ombudsman nejčastěji řeší? Obecně jde o stížnosti týkající se přístupu k dokumentům, výběru pracovníků, smluvních sporů, problémů výběrových řízení, pozdních plateb a podobně. ---------------------------- Evropská občanská iniciativa ---------------------------- Od 1. dubna 2012 mají občané Evropské unie možnost bezprostředně zasahovat do záležitostí EU prostřednictvím Evropské občanské iniciativy. Iniciativy se mohou uplatňovat pouze v tématech, která se týkají EU a spadají do pravomoci Evropské komise. Co je zapotřebí ke vzniku Evropské občanské iniciativy? Na počátku musí být výbor občanů, který má nejméně sedm osob s bydlištěm v sedmi různých členských státech EU. Poté je třeba iniciativu zaregistrovat u Komise v jednom z úředních jazyků EU (kterým je i čeština). Komise by měla dostat informace o názvu iniciativy, o problému, kterého se iniciativa týká; žádost o registraci by také měla obsahovat odkaz na zakládací smlouvy EU a kontaktní údaje na výbor občanů. Komise má do dvou měsíců od podání žádosti o registraci Evropské občanské iniciativy odpovědět, zda iniciativa splňuje předepsané podmínky pro to, aby v ní její zakladatelé mohli pokračovat. Pokud ano, je iniciativa zveřejněna v rejstříku vedeném Komisí a organizátoři iniciativy mohou po dobu jednoho roku sbírat podpisy na podporu iniciativy - na papíru i elektronicky. Pro sbírání podpisů on-line poskytne Komise bezplatný software s otevřeným zdrojovým kódem. Signatáři Evropské občanské iniciativy musí být alespoň z jedné čtvrtiny členských států EU a v každé zemi je třeba získat určitý minimální počet podpisů (jde o násobek 750 a počtu poslanců EP za daný členský stát; v České republice to tedy bude po květnových volbách do EP minimálně 15 750 podpisů). Podaří-li se organizátorům Evropské občanské iniciativy shromáždit milion podpisů, musí ve všech členských státech, kde iniciativa získala předepsaný minimální počet podpisů, nechat potvrdit jejich platnost. Bude-li platnost podpisů ověřena, lze je předložit Komisi a také zveřejnit informace o veškeré podpoře a finančních prostředcích, které iniciativa získala. Tyto informace pak Komise zveřejní na svých internetových stránkách. Zakladatelé iniciativy pak mohou svou iniciativu představit v Komisi a na veřejném slyšení v EP. Komise pak iniciativu přezkoumá a odděleně předloží své právní a politické závěry. Měla by také ve stanovené lhůtě zveřejnit opatření, která hodlá podniknout v reakci na iniciativu. Stejně srozumitelně a podrobně by měla Komise uvést důvody v případě, kdy nemá v úmyslu učinit žádná opatření. Z posledních známých Evropských občanských iniciativ uveďme například iniciativu za zavedení »implementace lidského práva na vodu a sanitační zabezpečení« coby evropského politického programu. -------------- Informujte se! -------------- Každý občan má právo na informace týkající se dění v EU. Upozorněme v této souvislosti na stále nepříliš využívanou možnost požádat o informace o organizaci, pravomocích a činnosti Evropského parlamentu přímo tento orgán EU. Nejsnáze tak lze učinit elektronicky při návštěvě internetových stránek EP (www.europarl.europa.eu), kde lze v češtině kontaktovat informační službu pro občany prostřednictvím speciální elektronické poštovní schránky a touto cestou požádat o informace. Samozřejmostí by mělo být, že v případě potřeby se občan obrátí na některého z poslanců Evropského parlamentu, kteří v něm reprezentují jeho zemi. Adresář poslanců EP, včetně kontaktních údajů, je rovněž obsažen na internetových stránkách www.europarl.europa.eu. Každý z poslanců jistě uvítá, když dostane od občanů návrhy, doporučení či stanoviska týkající se problematiky EU a činnosti EP. Je třeba však upozornit, že na rozdíl od poslanců národního parlamentu mají poslanci EP velmi omezené možnosti - pokud jde o řešení problémů občanů týkajících se postupu a rozhodování domácích úřadů a institucí. V takových případech je lépe kontaktovat členy Poslanecké sněmovny nebo senátory. Dokumenty související s činností EP, a to jak aktuální, tak historické, lze vyhledat rovněž na internetových stránkách www.europarl.europa.eu. Pokud jde o dokumenty týkající se jiných orgánů a institucí EU, ty je možné vyhledat na jejich internetových stránkách. --------------------- Evropská unie a občan --------------------- Členství ČR v EU znamená, že rozhodování orgánů a institucí EU má pro české občany značný, mnohdy rozhodující význam - tak je tomu v oblastech přenesené kompetence, tedy tam, kde se členské státy EU dobrovolně podřizují rozhodování v prvé řadě unijních orgánů a svou národní legislativu upravují, resp. koncipují podle unijních právních norem. Je pochopitelné a zcela přirozené, že občané ČR se zajímají o domácí politiku, vyjadřují se k ní a často se sami účastní politického života buď prostřednictvím některé politické strany, nebo různých občanských aktivit. Mělo by se - po 10 letech členství ČR v EU - stát rovněž přirozeným, že občané se budou nemenší měrou zajímat také o dění v Evropské unii a budou využívat různých možností k tomu, aby také na této úrovni byli vidět a slyšet! Jiří MAŠTÁLKA,poslanec EP