Jdi na obsah Jdi na menu
 


Podivné »protikorupční« tahy ANO!

 

Minulý týden koalice protlačila prvním čtením návrh zákona na radikální zvýšení výkupních cen pozemků pro stavby ve veřejném zájmu.  Učinila tak ve stínu »dění na Ukrajině« bez většího zájmu publika, až na stanovisko ODS, která tento krok označila za zjevně »potenciálně korupční«, na což pan ministr reagoval, že žádný korupční potenciál nevidí.

 

 

 

Pokud pan ministr v takovémto přístupu korupční potenciál nevidí, je zřejmě slepý na obě oči. Abych použil českou klasiku »pro pokročilou slaboduchost, by měl strávit zbytek života v ústavu pod dohledem statných ošetřovatelů«.

Musím konstatovat, že já korupční potenciál na rozdíl od pana ministra vidím zcela jasně. Dovedu si velmi dobře představit, jak různí Ritigové, Janouškové, ale i starostové, vedoucí odborů výstavby, apod., tedy lidé se znalostí, kudy se připravují trasy městských obchvatů, nových dálničních úseků, parovodů, tlakovodů, apod., vesele za »babku« vykupují od občanů i od státu, kteří tyto informace ještě nemohou mít, pozemky v trase těchto staveb, aby jejich většinu následně v horizontu pár měsíců či let, při realizaci, vesele státu prodali se ziskem 1600 procent.

Postup, který prosazuje pan ministr je evidentně »prokorupční«, zejména proto, že neobsahuje rozlišení, kdy vlastník daný pozemek (nemovitost) nabyl. Tedy přímo vybízí ke spekulacím, ke kupování a prodeji informací a ke korupci. Pokud by takovýto postup přicházel do úvahy jen u vlastníků, kteří daný pozemek vlastní již »od nepaměti«, (např. 20 let a více), bylo by sice zvýšení ceny o 1600 procent asi nemravné, a ve světle německých zkušeností nepotřebné, ale ne korupční.

Je jisté, že situace s výkupy pozemků pro stavby zejména dálniční sítě, ale i pro jiné veřejně prospěšné stavby, potřebuje nějaký zásah. To, že potřebné stavby nám již po desetiletí blokují mimo jiné i problémy s výkupy pozemků potřebných pro jejich realizaci, protože různé Havránkové, bratránci, apod. odmítají potřebné pozemky prodat a kladou si často nereálně nadsazené, ne-li přímo vyděračské podmínky, je nezpochybnitelný fakt.

Řešit tento problém zvýšením výkupní ceny takovýchto pozemků až o 1600 procent jejich reálné ceny, jak to navrhuje pan ministr, ale nelze považovat za krok správným směrem.

Správným krokem by bylo zcela přijmout »německý model«. Vykupuje se na základě nabídky s malým bonusem. Nepřistoupí-li vlastník na nabídku, následuje neprodleně (cca po třech měsících zahájení procesu) vyvlastnění ve veřejném zájmu. Od zahájení procesu vyvlastnění je pozemek právně volný pro stavební činnosti, pro které bylo vyvlastnění nařízeno. Ve vlastním vyvlastňovacím řízení je řešena pouze cena.

Takovýto přístup nedává vlastníkům možnost spekulovat a i malé navýšení ceny při dobrovolném prodeji je pro ně výhodou, protože v rámci vyvlastnění si rozhodně finančně nepolepší.

Doufám, že v rámci druhého a třetího čtení si poslanci tato fakta uvědomí a zasadí se o potřebné změny tohoto návrhu.

Luboš DVOŘÁK, předseda výboru pro podporu hospodářského rozvoje a zaměstnanosti Jihočeského krajského zastupitelstva (KSČM)